شاخص های جهاد پیشرفت

۱٫ قدم اول طراحی نقشه پیشرفت جامع برای منطقه مورد نظر است.

 

۲٫خود را فرشته نجات ندانیم! بلکه بایستی عموم مردم  در متن کار باشند؛ نقش ما صرفا در حوزه شتاب دهندگی و زمینه سازی است. از این رو جبهه انقلاب باید توان بسیج مردم و پای کار آوردن آن ها را داشته باشد. پس لازم است حضور مردم را متشکل کرده و به آن نظم ببخشد.

 

۳٫سه مهارت ضروری برای نیروهای انقلاب:

الف) “قدرت آگاهی بخشی”؛ کار جهادی فقط بیل زدن و آباد کردن و رفتن به سراغ منطقه دیگری نیست؛ بایستی تعامل فعالانه با مردم داشته باشیم. با آن ها بجوشیم و آن ها را نسبت به مسائل کلان منطقه خودشان آگاه کنیم.

ب) “قدرت اقناع”؛ لازم است مهارت های مدیریت اجتماعی را بیاموزیم.

ج) “قدرت هدایت”؛ لازم است مهارت های گفتمان سازی را بیاموزیم

 

۴٫”جهاد پیشرفت” اولویت دار حفظ استمرار ارتباط با منطقه و رسیدن به پیشرفت حقیقی و جامع است؛ بنابراین مناطق نزدیک در اولویت است.

 

۵٫”خلاق و نوآور باشیم” طرح های ابتکاری و جدید داشته باشیم و از کارهای کلیشه ای و تکراری بپرهیزیم. بایستی در حوزه ایده پردازی و خلاقیت، آموزش های لازم را ببینیم.

 

۶٫نگاه بلند و افق والایی داشته باشیم. باور کنیم که می توانیم کارهایی بزرگ و در سطح ملی و جهانی انجام دهیم. یکی از ضرورت های این امر، الگوگیری صحیح است. اشکال بسیاری از مجموعه ها در الگوگیری اینست که گام آخر و نهایی الگو را تجزیه و تحلیل می کنند؛ مثلا وقتی می خواهند از شهید مرتضی آوینی الگو بگیرند، مرتضی آوینی ۱۳۷۲ را می بینند؛ در حالی که بایستی مرتضی آوینی از ۵۸ تا ۷۲ را مورد بررسی و کنکاش قرار داد و مدل حرکت گام به گام او را بررسی کرد.

امام موسی صدر، یکی از الگو های فعال اجتماعی است که افقی والا مد نظر داشت. امام موسی صدر طلبه ای بود که در قم درس خوانده و تا آن زمان یک سفر خارجی نرفته بود. تا اینکه به اصرار یکی از دوستان سفری به لبنان می رود و همین باعث می شود چند سال بعد آیت الله بروجردی -زعیم شیعه در آن زمان- به ایشان تکلیف کند که می بایست به لبنان برود و رهبری شیعیان آن جا را به عهده بگیرد. شیعیان در زمان ورود امام موسی صدر وضعیت بسیار سختی داشتند. اول اینکه در صحنه سیاسی اجتماعی لبنان محلی از اعراب نداشتند و به لحاظ موقعیت اجتماعی نیز شیعیان در لبنان به فقر و بی سوادی و فساد و… شهره بودند. اما ۱۰ سال پس از حضور امام موسی صدر، همین شیعیان، قوی ترین تشکل سیاسی اجتماعی را با شبکه ای منسجم در لبنان دارند و حضوری فعال در بدنه دانشگاهی، حوزه نظامی دفاعی، جریان های خیریه ای و سلامت، بهداشت و آموزش و… دارند. شیعیان در دولت و مجلس سهم پیدا می کنند و آن قدری که رهبران جهان به دیدار امام موسی صدر می آیند با رئیس جمهور یا رئیس مجلس لبنان دیدار نمی شود! امام موسی صدر نمونه ای از صدها الگوی فعالیت اجتماعی انقلابی است که مبدا تحول اساسی در جامعه شدند.

 

۷٫ آخرین و مهم ترین شاخص “جهاد پیشرفت” این است که چشم “فرصت مدار” و “ظرفیت یاب” داشته باشیم و با محوریت خود مردم اقدام به فعالیت جهادی کنیم.

 

دانلود فایل با کیفیت تصویر

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code