چند گام برای تحول کارفرهنگی در محله 🎥

مفهوم آتش به اختیار در مقابل مفهوم آتش به فرمان است؛ بنابراین برای فعالیت در میدانی که آتش به اختیار صادر شده است، بایستی تحولات مشخصی در رویکردها صورت بگیرد. در این اطلاع نگاشت به عرصه های تحول پرداخته ایم؛ این اینفوگرافیک برگرفته از ارائه دکتر علی اصغری با موضوع عملیات محله محوری است که در آپارات کانال یاران خراسانی قابل دسترسی می باشد.

۱- هر برنامه یا عملیات برای اینکه در حد مطلوبی باشد، حداقل برای این سرفصل ها بایستی طراحی داشته باشد: موضوع فعالیت/قالب عملیات/امکانات

۲- در خصوص امکانات ، نکته اصلی ظرفیت شناسی است؛ یعنی بچه ها باید چشم فرصت بین و ظرفیت شناس محله باشند؛ تمام ظرفیت های مادی و معنوی محله را لیست کنند. بر اساس یک پژوهش میدانی و مفصلی که ما انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که تفاوت اصلی مجموعه های قوی و ضعیف در یک مورد است؛ شناسایی و فعال کردن ظرفیت های پیرامونی

۳- درباره ی موضوع عملیات؛ نکته اصلی اینست که هر عملیاتی باید مبتنی بر مسائل با اولویت باشد. این اولویت ها را میتواند تاکید امام جامعه یا اولویت های محله تعیین کند.

۴- باید از قالب های کلیشه ای فاصله گرفت و با هم اندیشی و ایده پردازی به سراغ قالب های نوین عملیات فرهنگی رفت. برگزاری کارگاه های آموزشی و همایش و جلسه سخنرانی و… اینها دیگر کلیشه شده است؛ باید به سراغ ایده هایی رفت که مخاطب صرفا مصرف کننده برنامه نباشد بلکه در متن برنامه درگیر باشد.

۵- یک مثال برای طراحی عملیاتی با موضوع مقابله با بیکاری

ضرورت: در حدود ۱۰ سال است که رهبر انقلاب بر موضوعات اقتصادی تاکید دارند، هر فرد و مجموعه ای بایستی نسبت فعالیت های خودش را این تاکید آقا تنظیم و مشخص کند.


اولین کار پیدا کردن ریشه های بیکاری است. این کار در چند جلسه هم اندیشی باید صورت گیرد. احتمالا به این موارد برسیم: قاچاق/ کارنکردن روی فرهنگ کار و تلاش/بها ندادن مسئولین به تولید ملی / فرار سرمایه از کشور/ مشکلات تحریم/ عدم هدایت تحصیلی آموزشی و انتخاب رشته غلط/ و…


خب باید ببینیم از دست ما چه کاری برمی آید؟ احتمالا برطرف کردن مشکلات مربوط به قاچاق و تحریم و… از دست ما ساخته نیست اما برای موضوع انتخاب رشته میتوانیم آستین بالا بزنیم و چند عملیات جدی در منطقه خودمان تعریف کنیم. وقتی دانش آموزان یک انتخاب رشته درست مبتنی بر استعدادها نیازهای کشور داشته باشند، در حد توانمان به فرمان ولی گوش و به کاهش بیماری کمک کرده ایم.


دیگر چه کاری از دست ما بر می آید؟ تقدیر از فروشگاهی در محله که بیشتر اجناسش ایرانی است! مثلا لوازم التحریری که سعی می کند بیشتر از لوازم ایرانی استفاده کند، تمام بچه های مسجد به سراغش میروند یا با یک هدیه از او که در توان خودش به تولید کشور کمک میکند تقدیر میکنند؛ یا از او در همایشی با عنوان تقدیر از رزمنده های اقتصادی محله تجلیل می کنند.

 

دانلود فایل با کیفیت اینفوگرافیک

همچنین در ادامه می توانید برای درک بهتر این مطلب فایل های نمونه ای از طراحی عملیاتی در موضوعات مختلف را مشاهده نمایید:

ایده عملیاتی: همایش معرفی رشته های دانشگاهی

مثال جنگ اقتصادی

مثال بیکاری

مثال های مختلف دیگر از تربیت حین عملیات

دفترچه کارخواست و کاربرگ مسئله و ظرفیت شناسی

پاورپوینت ارائه عملیات اجتماعی

 

 

الزامات ورود به طرح محله محوری ۱؛ دکتر علی اصغری
الزامات ورود به طرح محله محوری ۲ ؛ دکتر علی اصغری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code